Nowości  Samoloty pasażerskie    
 


Samoloty pasażerskie > Nowa płaszczyzna do odladzania na poznańskim lotnisku

2014-10-02 Nowa płaszczyzna do odladzania na poznańskim lotnisku

Poznański port lotniczy zawarł umowę na budowę płaszczyzny do odladzania samolotów.

Nowa płaszczyzna do odladzania samolotów wraz z drogami dojazdowymi powstanie przy południowo-wschodnim progu pasa startowego. Obecnie samoloty przed operacją startu są odladzane na stanowisku postojowym przy terminalu.


Odladzanie samolotu pasażerskiego (grafika: lotnisko Poznań)

Dodatkowe stanowisko i zmiana miejsca odladzania mają przynieść następujące rezultaty:

  • podniesienie efektywności i oszczędność środków odladzających: po czynności odlodzenia, samolot wystartuje w maksymalnie krótkim czasie, pokonując niewielką odległość do progu pasa startowego: ryzyko ponownego oblodzenia zostaje zminimalizowane, przy jednoczesnym użyciu mniejszej ilości środków chemicznych
  • usprawnienie ruchu maszyn na płycie postojowej poprzez szybsze zwalnianie i zajmowanie przez następny samolot stanowiska postojowego, obecnie wykorzystywanego także do odladzania
  • zmniejszenie ryzyka wystąpienia opóźnień samolotów startujących wcześnie rano, gdy przy spiętrzeniu rejsów konieczne jest odladzanie na dwóch stanowiskach - dobra wiadomość zwłaszcza dla pasażerów tranzytowych, udających się do portów przesiadkowych na dalsze rejsy

Nowa płaszczyzna zajmie powierzchnię 9,5 tys. m?. Pomieści samoloty kodu D, czyli np. Boeing 757 (rozpiętość skrzydeł: 38,05 m). W części postojowej będzie wykonana z betonu cementowego, a fragmenty dojazdowe ? z betonu asfaltowego. Zostanie wyposażona w system odwadniania dostosowany do użytkowania środków odladzających, w konieczne oznakowanie pionowe i poziome oraz w oświetlanie krawędziowe, osiowe i projektorowe.

Odladzanie samolotu przed startem polega na usunięciu z powierzchni maszyny warstwy lodu i zabezpieczenie jej przed ponownym oblodzeniem. Przebiega w dwóch etapach: polewanie powierzchni gorącą mieszanką chemiczną, w celu rozpuszczenia lodu, a następnie ? mieszanką chłodną, by zabezpieczyć przed zamarzaniem. W czasie odladzania pasażerowie znajdują się już na pokładzie, gdyż jest to ostatnia czynność operacyjna przed kołowaniem do startu. O konieczności dokonania odlodzenia decyduje kapitan załogi. Lód na powierzchni samolotu stanowi zagrożenie przy starcie, zwiększając jego ciężar oraz opór czołowy, co wydłuża długość rozbiegu maszyny, zmniejszając siłę nośną. Na poznańskim lotnisku czynności te wykonywane są przez wyspecjalizowaną obsługę agenta handlingowego, firmę Welcome Airport Services.

Budowa płaszczyzny do odladzania to ostanie zadanie inwestycyjne realizowane w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Od roku 2011, z dofinasowaniem z tego programu, port rozbudował terminal pasażerski (powstała nowa strefa przylotów, hala check-in, sortowania bagażu, rozbudowana strefa odlotów i VIP; obecna przepustowość terminalowa to 1900 pasażerów/godz. w przylocie i 1100 pasażerów/godz. w odlocie) oraz płaszczyzny lotniskowe (powstała równoległa droga kołowania ze ścieżkami szybkiego zjazdu, liczba stanowisk postojowych wzrosła do 23; obecna przepustowość części lotniczej to 30 operacji - startów lub lądowań - na godzinę).

Budowa płaszczyzny do odladzania zostanie wykonana przez firmę Strabag Sp. z o.o. Okres realizacji potrwa 9 miesięcy - wykonawca rozpocznie od prac projektowych, by wiosną przyszłego roku przystąpić do budowy. Rozpoczęcie użytkowania planowe jest w sezonie zimowym 2015 roku.

Samoloty pasażerskie na serwisach społecznościowych: