Nowości  Samoloty pasażerskie    
 


Samoloty pasażerskie > Airbus A380

Airbus A380

Airbus A380 to największy produkowany seryjnie samolot pasażerski świata.


Airbus A380 przed dziewiczym lotem (grafika: Airbus)

Od 1969 roku największym samolotem pasażerski świata był Boeing 747 Jumbo Jet. Na początku lat 90. XX wieku Europejczycy postanowili to zmienić i opracować olbrzyma który na pokład mógłby zabrać ponad pół tysiąca osób.

Program został zatwierdzony w 2000 roku. Konstrukcja oparta o kompozyty otrzymała oznaczenie A380, gdzie 8 przypomina poprzeczny przekrój dwupokładowej konstrukcji. Pasażerowie bowiem podróżują tym olbrzymem na dwóch pokładach umieszczonych jeden nad drugim. Samolot zaprojektowano z myślą o obsłudze głównie tras dalekiego zasięgu o dużym natężeniu ruchu pasażerskiego.

Z powodu problemów technicznych pierwszy lot Airbusa A380 musiał być kilkukrotnie przekładany. Odbył się 27 kwietnia 2005 roku.

O poranku do samolotu wsiadała sześcioosobowa załoga oblatywaczy. Za sterami usiadł kapitan Claude Lelaie. Drugim pilotem był Jacques Rosay, główny pilot testowy Airbusa. Jak zwykle podczas pierwszych lotów, załoga nosiła spadochrony. O godzinie 10:29 maszyna o numerze seryjnym (MSN) 001 bez problemu wzniosła się w powietrze z lotniska w Tuluzie we Francji, gdzie znajdują się zakłady montażowe Airbusa.


Dziewiczy lot oglądany był przez tysiące zgromadzonych na miejscu ludzi.

Masa startowa wyniosła 421 tony. Był to rekord wśród dotychczasowych samolotów pasażerskich. Po pierwszej fazie testowej trwającej około pół godziny zostało schowane podwozie i kontynuowano próby w locie. Lot odbywał się nad lądem. Równolegle do północnego krańca Pirenejów, ale nie, jak pierwotnie planowano, nad wodami Atlantyku.


Mały towarzyszący samolot obserwował jego zachowanie się podczas lotu i nagrywał go kamerami (grafika: Airbus)


Dane testowe przekazywane były radiowo z samolotu do centrum testowego Airbusa w Tuluzie - co ciekawe, za pośrednictwem satelity

Pierwszy lot trwał 3:54 godziny. Po udanym dziewiczym locie i kolejnych certyfikacyjnych Airbus A380 wszedł do produkcji.

Użytkowanie

Pierwszy Airbus A380 trafił do linii lotniczych Singapore Airlines, które rozpoczęły nim regularne loty w 2007 roku.


Pierwszy Airbus A380 w liniach Singapore Airlines (grafika: Airbus)

Jednakże największym użytkownikiem Airbusów A380 stały się emiracie linie lotnicze Emirates. Użytkują one ponad 100 tych maszyn, głównie w swoim potężnym hubie w Dubaju.

W typowym rozstawieniu siedzeń w 3 klasach podróży samolot może zabrać 525 pasażerów. W 2 klasach do 600 pasażerów. W najgęstszym układzie tylko klasy ekonomicznej aż do 853 pasażerów!

Aby móc obsługiwać takie masy pasażerów jednocześnie z 2 poziomów samolotu lotniska przyjmujące A380 musiano wcześniej odpowiednio przystosować.

Do tej pory koncern Airbusa wyprodukował niemal 250 liniowców tego typu. Obecna cena to 445 mln dolarów za sztukę.

Obecnie produkcja tych gigantów kończy się. Ostatni A380 ma zostać dostarczony w 2021 roku.

Pierwsze maszyny tego typu trafiają na złom.

Samoloty pasażerskie na serwisach społecznościowych: