Nowości  Samoloty pasażerskie    
 


Samoloty pasażerskie > Airbus A350 przed pierwszym lotem

2013-06-09 Airbus A350 przed pierwszym lotem

W Tuluzie we Francji trwają przygotowania do dziewiczego lotu nowego modelu samolotu Airbus A350.

Airbus A350 jest europejską odpowiedzią na konkurencyjne modele Boeinga 777 i Boeing 787 Dreamliner (nowy, flagowy samolot pasażerski Amerykanów).


Wizualizacja Airbusa A350 w najdłużej wersji 1000 (grafika: Airbus)

Airbus A350 to średniej wielkości pasażerski samolot szerokokadłubowy oferujący daleki zasięg aż do 15 tys. km.

Niestety nie jest znana jeszcze dokładna data i godzina pierwszego lotu. Menadżerowie europejskiego Airbusa milczą jeszcze w tym temacie. Ma to jednak nastąpić w ciągu najbliższych 3 tygodni.

Przed pierwszym lotem trwać będą testy na ziemi - samolot będzie kołować po pasie startowym. Sam pierwszy lot ma otwierać fazę testów nowego modelu w locie, który obejmie w sumie 5 samolotów oznaczonych numerami seryjnymi od MSN001 do MSN005.

Testy trwać mają rok czasu. Na połowę 2014 roku przewidziane jest certyfikowanie maszyny.

Odbiorcą pierwszego A350 (w wersji 900) mają być linie lotnicze Qatar Airways. Do floty tego katarskiego przewoźnika samolot ma dołączyć pod koniec 2014 roku.


Linie Qatar Airways zamówiły już kilkadziesiąt Airbusów A350 (grafika: Airbus)

Airbus A350 dostępny ma być w 3 wersjach. Najkrótszy model A350-800 mający trochę ponad 60 m długości oferować miejsca dla około 270 pasażerów, dłuższy A350-900 dla około 314 pasażerów zaś najdłuższy A350-1000 (prawie 74 m długości) przeznaczony ma być dla około 350 pasażerów. Dane te odnoszą się do wersji w 3 klasach podróży. W wersji dla klienta końcowego przy gęstszym posadowieniu foteli możliwe będzie zabranie większej liczby pasażerów.

Trwają przygotowania do uruchomienia produkcji seryjnej - od końca 2013 roku wytwarzana ma być jedna maszyna nowego typu miesięcznie, od końca 2014 produkowane mają być 2 odrzutowce miesięcznie. Cechą charakterystyczną samolotu jest postawienie na materiały kompozytowe - zarówno skrzydła jak i kadłub wykonane są głównie z włókien węglowych.

Jak na razie samolot ma na koncie ponad 700 wirtualnych lotów na symulatorze. Koszt opracowania projektu Airbus A350 ocenia się na 4,5 miliarda euro.

Samoloty pasażerskie na serwisach społecznościowych: